Mindfulness is a way of befriending ourselves and our experience.

Jon Kabat-Zinn

.

Wat is mindfulness?

Mindfulness staat voor: aandachtig waarnemen zonder te oordelen. Dat lijkt misschien niet zo moeilijk, maar het is wel tegen onze gewoonte in. Vaak zijn we in gedachten nog in het verleden of al vooruit in de toekomst, en daardoor missen we de rijkdom van dit moment. We leven helemaal in de verzonnen wereld van onze oordelen, interpretaties en emoties – en worden erdoor bepaald.
Veelal haasten we ons bovendien van de ene taak naar de andere en nemen weinig tijd om te verstillen. We staan constant ‘aan’. Dit veroorzaakt een onbevredigend gevoel van tekortschieten: de dingen zijn nooit af, het is nooit genoeg. Onze gedachten maken overuren met spijt over wat voorbij is en gepieker over de toekomst.

Met mindfulness-meditaties beoefen je opmerkzaamheid. Je merkt de dingen in je en om je heen bewust en open op. Zonder erover te oordelen, precies zoals ze zijn. Je leert je gedachten en gevoelens te observeren in plaats van erdoor overweldigd te worden. Dat geeft je rust.
De sleutel hierin is, je niet tegen je ervaring te verzetten, maar hem te omarmen. Meestal krijgen we niet zozeer stress door de gebeurtenissen op zich, maar meer door alle meningen die we erover hebben, onze weerstand tegen het leven zoals het is. Wanneer we die ideeën los beginnen te laten, valt er een grote last van ons af.

Het enige wat nodig is, is gedachten en gevoelens te herkennen als zodanig, en er verder niets mee te doen. Dat zet ze in perspectief en creëert een relativerende afstand tot al het drama dat ze geneigd zijn te maken.
Mindfulness als methode betekent deze milde aandacht te hebben voor alle aspecten van je leven – op het gebied van emoties, lichaam, werk, interacties en relaties. Maar ook in de kleine dagelijkse dingen zoals douchen, traplopen of afwassen.

.

“The present moment is filled with joy and happiness. If you are attentive, you will see it.”

― Thich Nhat Hanh

.

De achtweekse mindfulness-training

Jon Kabat-Zinn bedacht de wereldberoemde achtweekse mindfulness-training in de jaren ’80, toen hij als medicus patienten met ongeneeslijke pijn tegenkwam. Hij besloot zijn eigen meditatie-inzichten met hen te delen, en zo ontstond een heel toegankelijke methode die voor miljoenen mensen behulpzaam bleek.

De grote populariteit van mindfulness tegenwoordig zegt wel iets over de toenemende behoefte aan rust en onthaasten.
De training is beste manier om je levenskwaliteit te verbeteren, en hoewel soms uitdagend, ook heel verrijkend! Het brengt je zoveel nuttige inzichten om bewuster te gaan leven. Plus: hij is echt leuk om samen met een groep te doen; de herkenning verbroedert ons.

In het achtweekse programma zit een prachtige structuur, die je stap voor stap op weg helpt. Eerst oefenen we focus door onze ademhaling te volgen, dan lichaamsbewustzijn, wat we steeds meer verfijnen. Dit omvat ook mindful yoga en het inzicht hoe je met pijn kunt leren omgaan. Verder behandelen we mindful communiceren en dagelijkse zelfzorg. 

Een cruciaal aspect van de cursus is dat je thuis gaat mediteren (met opgenomen geleide meditaties). Deze dagelijkse oefening zal al gauw een duidelijke verbetering brengen in hoe je je het leven ervaart! Ook word je tijdens de cursus aangemoedigd om mindfulness toe te passen in alle aspecten van je dagelijks leven, en je zult merken dat je meer van het leven gaat genieten. Als je bijvoorbeeld eet, fietst, werkt of sport doe je dat bewuster, je bent meer aanwezig.

Er is uit talloze wetenschappelijk studies al gebleken dat de toepassing van mindfulness enorm kan helpen bij o.a. stress, burnout, pijn, allerlei angsten en depressie. (Lees daarover in bijv. Science Daily.) Dat is ook waarom veel verzekeraars de cursus tegenwoordig dekken. Het voorkomst en geneest allerlei klachten.
In ieder geval wordt het leven door mindfulness te beoefenen zeker lichter, mooier en harmonieuzer.

.

From the perspective of meditation, every state is a special state, every moment a special moment.

Jon Kabat-Zinn