Nieuwe cursus start 26 augustus 2024, zie de evenementpagina

De achtweekse mindfulnesstraining MBCT/MBSR wordt vanwege de bewezen effectiviteit door veel verzekeraars vergoed. Bekijk hier of ook jouw verzekering de kosten dekt. Soms is een verwijzing door de huisarts noodzakelijk.

Mindfulness is a way of befriending ourselves and our experience.

Mindfulness is een manier om vrienden te worden met onszelf en onze ervaring.

Jon Kabat-Zinn

Wat is mindfulness?

Mindfulness staat voor: aandachtig waarnemen zonder te oordelen. Dat lijkt misschien niet zo moeilijk, maar het is wel tegen onze gewoonte in. Vaak zijn we in gedachten nog in het verleden of al vooruit in de toekomst, en daardoor missen we de rijkdom van dit moment. We leven helemaal in de verzonnen wereld van onze oordelen, interpretaties en emoties – en worden erdoor bepaald.
Veelal haasten we ons bovendien van de ene taak naar de andere en nemen weinig tijd om te verstillen. We staan constant ‘aan’. Dit veroorzaakt een onbevredigend gevoel van tekortschieten: de dingen zijn nooit af, het is nooit genoeg. Onze gedachten maken overuren met spijt over wat voorbij is en gepieker over de toekomst.

Met mindfulness-meditaties beoefen je opmerkzaamheid. Je merkt de dingen in je en om je heen bewust en open op. Zonder erover te oordelen, precies zoals ze zijn. Je leert je gedachten en gevoelens te observeren in plaats van erdoor overweldigd te worden. Dat geeft je rust.
De sleutel hierin is, je niet tegen je ervaring te verzetten, maar hem te omarmen. Meestal krijgen we niet zozeer stress door de gebeurtenissen op zich, maar meer door alle meningen die we erover hebben, onze weerstand tegen het leven zoals het is. Wanneer we die ideeën los beginnen te laten, valt er een grote last van ons af.

Het enige wat nodig is, is gedachten en gevoelens te herkennen als zodanig, en er verder niets mee te doen. Dat zet ze in perspectief en creëert een relativerende afstand tot al het drama dat ze geneigd zijn te maken.
Mindfulness als methode betekent deze milde aandacht te hebben voor alle aspecten van je leven – op het gebied van emoties, lichaam, werk, interacties en relaties. Maar ook in de kleine dagelijkse dingen zoals douchen, traplopen of afwassen.

.

The present moment is filled with joy and happiness. If you are attentive, you will see it.

Het huidige moment is gevuld met vreugde en geluk. Als je goed oplet, zul je het zien.

― Thich Nhat Hanh

.

De achtweekse mindfulness-training

Jon Kabat-Zinn bedacht de wereldberoemde achtweekse mindfulness-training in de jaren ’80, toen hij als medicus patienten met ongeneeslijke pijn tegenkwam. Hij besloot zijn eigen meditatie-inzichten met hen te delen, en zo ontstond een heel toegankelijke methode die voor miljoenen mensen behulpzaam bleek.

Pagina bekijken

De grote populariteit van mindfulness tegenwoordig zegt wel iets over de toenemende behoefte aan rust en onthaasten.
De training is beste manier om je levenskwaliteit te verbeteren, en hoewel soms uitdagend, ook heel verrijkend! Het brengt je zoveel nuttige inzichten om bewuster te gaan leven. Plus: hij is echt leuk om samen met een groep te doen; de herkenning verbroedert ons.

In het achtweekse programma zit een prachtige structuur, die je stap voor stap op weg helpt. Eerst oefenen we focus door onze ademhaling te volgen, dan lichaamsbewustzijn, wat we steeds meer verfijnen. Dit omvat ook mindful yoga en het inzicht hoe je met pijn kunt leren omgaan. Verder behandelen we mindful communiceren en dagelijkse zelfzorg. 

Een cruciaal aspect van de cursus is dat je thuis gaat mediteren (met opgenomen geleide meditaties). Deze dagelijkse oefening zal al gauw een duidelijke verbetering brengen in hoe je je het leven ervaart! Ook word je tijdens de cursus aangemoedigd om mindfulness toe te passen in alle aspecten van je dagelijks leven, en je zult merken dat je meer van het leven gaat genieten. Als je bijvoorbeeld eet, fietst, werkt of sport doe je dat bewuster, je bent meer aanwezig.

Er is uit talloze wetenschappelijk studies al gebleken dat de toepassing van mindfulness enorm kan helpen bij o.a. stress, burnout, pijn, allerlei angsten en depressie. (Lees daarover in bijv. Science Daily.) Dat is ook waarom veel verzekeraars de cursus tegenwoordig dekken. Het voorkomst en geneest allerlei klachten.
In ieder geval wordt het leven door mindfulness te beoefenen zeker lichter, mooier en harmonieuzer.

Wat zeggen de deelnemers? Lees de testimonials.

Hoe ik zelf ooit met mindfulness begon

Toen ik tegen de dertig jaar was, kwam ik in een persoonlijke crisis terecht. Ik was begin jaren ’90 naar Zuid-Afrika afgereisd om als journalist verslag te doen van de politieke omwenteling, het verdwijnen van de Apartheid. Het was een opwindende, maar ook zware tijd voor me, en toen ik terugkeerde in Nederland na meer dan een jaar reizen en schrijven, viel ik in een existentieel gat. Ik raakte overspannen en merkte dat ik onverwerkte ervaringen in me meedroeg. Na een lange periode van rust, inkeer en therapie ontdekte ik ten slotte in 1996 de zenmeditatie, wat een grote openbaring voor me was! Ik was ooit de hele wereld afgereisd op zoek naar iets onnoembaars, iets van diepere betekenis en nu vond ik dat precies hier waar ik was, als ik op mijn meditatiekussen zat en stilletjes mijn adem volgde. Het was zo’n intieme, pure ervaring vol vrede, dat ik al snel besloot dat ik de rest van mijn leven hieraan zou wijden: de zen-weg, het vinden van innerlijke vrede. 

Daarom vertrok ik ook naar Japan om er een rigoureuze zentraining te ondergaan. De ervaringen van die jaren onder zenmeester Harada Tangen heb ik in mijn boek uitvoerig beschreven. Het was zwaar, maar ook betoverend, mooi en leerzaam. 

Toen ik terugkeerde uit Japan, ging ik verder met mijn zoektocht: ik deed jarenlang intensieve vipassana-retraites, veelal samen met mijn moeder, die (altijd al) dezelfde liefde voor meditatie had. Toen zij ten slotte ziek werd en ik haar thuis verzorgde, kon ik niet langer dan een paar uur de deur uit. In die tijd kwam de mindfulnesstraining op mijn pad: een seculiere benadering van meditatie, een aandachtstraining, geënt op het boeddhisme. Eerlijk gezegd was ik een beetje blasé in die tijd: ik had al zoveel gedaan, dacht ik, wat zou ik nou nog kunnen leren? Maar dat was een misvatting. Speciaal toen ik de mindfulness-trainersopleiding oppakte, ging er een wereld voor me open. Mildheid, acceptatie, geleide meditaties, zijn met wat er is, niet streven… allemaal principes in de mindfulness, die sleutels bleken te zijn voor het loslaten van stress en lijden. 

In zen had ik zo vaak geprobeerd mijn gevoelens te overstijgen door ze te ontkennen of weg te duwen, wat vaak kon eindigen in onrust en zelfhaat. Door mindfulness leerde ik hoeveel beter en heilzamer het is om te aanvaarden wat je voelt en er gewoon bij te blijven, zonder je in het verhaal (van je gedachten) te verliezen. Zo ontspande zich langzaamaan iets in mij en kon ik met steeds meer rust aanwezig zijn, zonder tegen mezelf te hoeven vechten of iets te moeten ontkennen.

Mijn eerste mindfulnesstraining gaf ik in 2011. Dat was al een geweldige ervaring met allemaal dankbare deelnemers! Het programma van de training zit heel sterk in elkaar. Er zit een mooie, weldoordachte opbouw in – en het thuis oefenen met meditaties door de deelnemers heeft ontegenzeglijk een groot effect. 

Misschien heb ik de training ondertussen wel honderd keer gegeven, en altijd weer is het een voorrecht en een genoegen om te doen. Cursisten zeggen na afloop dat ze meer genieten en echt aanwezig zijn, dat ze meer tijd voor zichzelf nemen in korte meditatiemomenten, dat ze bewustere keuzes maken – kortom, dat hun levenskwaliteit erop vooruit is gegaan. De belangrijkste opbrengst is misschien wel, dat je leert waar je de uitweg kunt vinden: de uitweg is… naar binnen toe! Het probleem zit meestal niet zozeer in de omstandigheden, maar in onze reactie erop: ons verzet, ons zelfbeklag en al het piekeren. Wanneer we dat leren zien en loslaten, is er een wereld gewonnen.

Als ik het gedachtegoed van mindfulness eerder had leren kennen, was mijn zentraining zeker ook makkelijker voor me geweest. Maar ach, het gaat nu eenmaal zoals het gaat en ik voel me zeker een gezegend mens dat ik al deze tradities heb mogen leren kennen.


Vervolgcursus mindfulness

Voortbouwend op de inzichten van de achtweekse mindfulnesstraining gaan we verder. Er komen nog wat meer behulpzame inzichten bij, afkomstig uit het boeddhisme en andere tradities.
We constateren ondertussen steeds opnieuw: ik ben niet mijn gedachten en gevoelens. Zo ontstaat er veel rust en ruimte. Dit is je aangeboren vrijheid. Je wordt niet door lichaam en geest bepaald!
‘Maar wat ben ik dan eigenlijk wel?’ zou je kunnen vragen. We gaan ontdekken, dat je in feite alleen bewustzijn bent, het gewaarzijn dat alles waarneemt en ervaart. Gewaarzijn is geen ‘ding’ en geen ‘persoon’. Toch is het datgene wat de wereld tot leven brengt. Zonder bewustzijn, geen waarneming, zonder waarneming geen ervaring en geen wereld.

In deze cursus doen we weer nieuwe meditaties en lichamelijke oefeningen. Met reflectie-opdrachten voor thuis en opnamen op SoundCloud om thuis mee te mediteren.
De innerlijke ontdekkingsreis gaat verder!

.

ONLINE MOGELIJKHEID
De Mindfulnesscursus is echt een geschenk om te ontvangen. Tegenwoordig wordt hij steeds vaker online gegeven, en dit blijkt net zo effectief te zijn! Sterker nog, het heeft iets bijzonders, om deze sterke meditatie-ervaring in de vertrouwde omgeving van je eigen huis te hebben.
Online deelnemers zijn vaak verbaasd, hoe verbonden ze zich met elkaar voelen, zelfs via het scherm. Op de een of andere manier komen de atmosfeer en concentratie toch echt door en het samenzijn wordt als heel dierbaar ervaren. Dus maak je geen zorgen dat het minder waardevol zou zijn – het is echt krachtig – en grijp de kans om mee te doen aan.

From the perspective of meditation, every state is a special state, every moment a special moment.

Jon Kabat-Zinn

lid VMBN