Maak je eigen thuisretraite

Thuisretraite of Stiltedag thuis
Als je (om welke reden ook) niet makkelijk een retraite elders kunt gaan doen, is het een mooi idee om er thuis zelf een te houden.
Eerste voordeel is al, dat je hem precies zo lang kunt maken als je wilt. Van een uur tot een dag… of zelfs een paar dagen! Ervaar maar, wat het met je doet als je een periode in stilte en meditatie doorbrengt. Hieronder wat suggesties voor hoe je zo’n dag of dagdeel kunt inrichten. Allereerst is het natuurlijk fijn, om je huis een beetje leeg en opgeruimd te maken, zodat je niet door van alles kan worden afgeleid.

– Besluit hoe lang je in ‘retraite’ wilt zijn en breng je evt. huisgenoten ervan op de hoogte. Leg je voornemen uit, en dat je even niet normaal beschikbaar bent. Je blijft zoveel mogelijk in stilte. Misschien willen er wel huisgenoten meedoen!
– Besluit welke meditaties en/of yoga je gaat doen. Het is handig om van tevoren al een idee te hebben, maar je kunt het natuurlijk ook een beetje van het moment laten afhangen.
– Het is een goed idee om ook een mindful wandeling in te plannen. Lopen in stilte, met aandacht, af en toe stoppen en dan het moment in je opnemen. Er staat overigens een geleide wandeling op SoundCloud. Liever in een park of een rustig deel van de stad, dan in de drukte natuurlijk.
– Maak er ‘beeldschermvrije’ tijd van. Zet je telefoon af en berg hem goed weg! Evenzo met alle andere mogelijke digitale afleidingen. Zie dit niet als een straf, maar als zorgen voor jezelf, gun jezelf deze ruimte! Ontdek maar, hoe het is om een tijd niet online te zijn…
Als je toch bereikbaar moet zijn, zorg dan liefst, dat je tenminste tijdens de meditaties niet gestoord kunt worden, besluit wanneer je je inbox/voicemail checkt en laat je verder niet verleiden/afleiden.
– Als je een tijdje naar fijne, rustgevende muziek wilt luisteren, neem daar dan rustig de tijd voor, als voor een meditatie.
– Eet je maaltijd(en) in rust en stilte en met aandacht: geniet bewust van het eten en drinken. Proef alles en voel wanneer je maag genoeg heeft gehad. Matig eten is sowieso fijner, als je gaat mediteren.
– Als je toch met anderen (huisgenoten of wie ook) wilt/moet praten, betrek het dan in je oefening: luister aandachtig, sta open, blijf bij jezelf, wees bewust van impulsen en gevoelens en voel je adem tussendoor.
– Lees een stukje uit een spiritueel boek, het mindfulnessboek of iets anders dat je inspireert. Zoek beter geen afleiding in romans of krant.
– Huishoudelijke taken kun je met aandacht en rust doen, zoals afwassen, koken, de was ophangen, de vloer dweilen… zonder haast, er gewoon van genieten.
– Heb geen verwachtingen over je ervaring deze dag – ontvang gewoon alles wat er voorbij komt met mildheid en openheid….