Wat is meditatie? En mindfulness?

Wat is meditatie?
Meditatie is tot stilte komen, fysiek en innerlijk. Je kunt het zittend, lopend, staand of liggend doen. Zitten is de meest geconcentreerde vorm.

Je richt je aandacht op de beweging van de adem, of op wat je in het lichaam voelt. Daardoor komen je gedachten geleidelijk tot rust, en ben je steeds meer aanwezig in het moment (in plaats van weg te dromen).

Alles wat er in je opkomt, gevoelens, herinneringen, emoties, enzovoorts, aanvaard je met aandacht, maar je laat je er niet door meeslepen, of het nu prettig of lastig is. Daardoor creëer je een rust in jezelf; stevigheid. Iedere keer je terug naar je adem, of naar gewoon stil zitten, zodat je weer hier bent, zonder je zorgen te maken over toekomst of verleden. Zonder te verlangen naar iets beters of anders.

De meeste mensen voelen meteen dat het ze goed doet, al is het niet altijd zo makkelijk, hoe simpel de oefening in feite ook is. Maar meditatie is een training, en je zult al na een aantal keren merken dat je er meer gemak in krijgt om je geest tot rust te brengen!

De techniek zelf is eenvoudig te leren. De basis is, je adem te volgen, maar er zijn verschillende methodes mogelijk. Deze oefening kan altijd doorgaan, en eindeloos verdiept en versterkt worden.

Wat is mindfulness?
Mindfulness staat voor: aandachtig waarnemen zonder te oordelen.
Dat lijkt misschien niet zo moeilijk, maar het is wel tegen onze gewoonte in. Vaak zijn we met onze gedachten nog in het verleden of al in de toekomst, en missen we daardoor de rijkdom van het moment. We leven in de wereld van onze oordelen, interpretaties en emoties – en worden erdoor bepaald.
Met mindfulness oefen je opmerkzaamheid: bewust en open, zonder te oordelen, de dingen in en om je heen opmerken, precies zoals ze zijn. Dat oefen je in de verschillende mindfulness-meditaties, maar ook in de dagelijkse beslommeringen.

Mindfulness als methode betekent deze houding toepassen in je hele leven: op het gebied van emoties, pijn, werk, communicatie en in relatie tot anderen, maar ook in de kleine dagelijkse dingen zoals eten, traplopen of afwassen.
De grote populariteit van mindfulness tegenwoordig zegt wel iets over onze toenemende behoefte aan rust, onthaasten, weer kunnen genieten van het moment.

Er is uit vele wetenschappelijk studies al gebleken dat de toepassing van mindfulness enorm kan helpen bij o.a. stress, burnout, pijn, allerlei angsten en depressie. Een artikel daarover in Science Daily: hier.
Maar hoe dan ook, het leven wordt er sowieso lichter, vrijer en mooier van.

Jon Kabat-Zinn, de bedenker van mindfulness-training, over mindfulness op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=EU7vKitN4Ro&feature=related